FrågaKÖPRÄTTKöplagen15/07/2018

Moped visade sig vara trasig efter köpet - vad har säljaren för skyldigheter?

Hej

Jag har precis sålt min moppe till en annan kille för ca 1 vecka sen!

Jag informerade honom om defekter och brister jag kände till annars så va den felfri enligt mig.

På kvittot så skrevs det att jag lovar att den är felfri utöver dessa problem och att den skulle funka perfekt som överrenskommelse. Det skrevs även att det var minimalt slitage på vissa delar!

Igår så ringde han mig och sa att dom har hittat skador på mopeden som kan kosta upp till 10000kr och han köpte moppen av mig för 7 000kr

Framgaffel var trasig då det skakade i hög hastighet, bromsarna var gängpaj i en och den andra där bak var trasig. Detta hade jag inte en blekaste anning om och mina polare fattade ute heller hur dessa saker kan vara trasiga då vi aldrig stöt på problemen.

Han vill häva köpet

Eller så ska jag betala 5000kr i ersättning.

Vem vinner i rätten, jag visste ej om dessa problem så enligt mig var den felfri för jag tyckte allt var som det skulle!

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att du sålt mopeden i egenskap av privatperson till en annan privatperson vilket gör att köplagen (KöpL) är tillämplig enligt 1 § och 4 § KöpL.

En förutsättning för att köpet ska kunna hävas eller att du ska behöva ersätta köparen är att det föreligger fel på mopeden.

Mopedens beskaffenhet:

Mopedens beskaffenhet ska stämma överens med vad ni har avtalat. Att mopeden skulle vara bristfällig i form av trasig framgaffel och bromsar var inget ni hade avtalat om. Om varan avviker från vad som avtalats föreligger fel enligt 17 § första stycket och tredje stycket KöpL. Detta oberoende av om du som säljare kände till felen eller inte.

Vidare är mopeden felaktig om den avviker från vad du som säljare har uppgett innan köpet (18 § första stycket KöpL).

Således verkar det som att ett fel på mopeden i juridisk mening föreligger.

Bedömning om när felet uppstått:

Även om felen uppstått efter att köpet skett kan det ändå vara så att du som säljare ska ansvara för det. Mycket talar för det eftersom att köparen upptäckte felen så snart efter köpet. Det gör det därför mer sannolikt att felen fanns där redan innan köpet. Detta såvida inte köparen har använt mopeden på ett sätt som inte är förenligt med vad man kan förvänta sig av en moped i det skick som avtalades mellan er.

Påföljder:

Om varan är felaktig och om det inte beror på köparen får påföljder göras gällande enligt 30 § KöpL.

Hävning får egentligen bara ske efter att avhjälpande eller omleverans av varan inte kan komma i fråga. Du har som säljare rätt att få möjligheten att själv avhjälpa felet, det vill säga laga mopeden, innan hävning får ske (36 § och 37 § KöpL). Köparen har också rätt att kräva att du avhjälper felen, såvida inte detta vore en stor olägenhet eller kostnad för dig, vilket det ofta torde vara när det gäller köp mellan privatpersoner.

Hävning

-Om du inte vill avhjälpa felet eller om köparen inte skulle begära det får hävning ske (37 § KöpL), om avtalsbrottet (säljarens underlåtenhet att leverera en moped i avtalsenligt skick) utgör ett väsentligt fel för köparen och om du som säljare insåg eller borde ha insett det (39 § KöpL).

-Eftersom det verkar som att mopeden är i ganska mycket sämre skick än vad köparen kunde förvänta sig talar det för att ett väsentligt fel föreligger. Är det så att du vet om att det är ett väsentligt fel för köparen eller om du borde inse det så får alltså hävning göras enligt 39 § KöpL).

Prisavdrag (5000 kr)

- Prisavdraget ska motsvara skillnaden mellan vad det kostade att köpa mopeden och vad mopeden egentligen var värd vid köpet (KöpL). Om det är så att det kostar 10 000 kronor att laga mopeden och köparen vill göra ett prisavdrag om 5 000 kronor är det trots allt en vinst för dig i och med att du sålde den för 7 000 kronor.

- Eftersom det tycks som att köparen ger dig valet att bestämma om det ska ske en hävning eller ett prisavdrag så är det upp till dig att avgöra vad som är mest värt. Jag skulle rekommendera att ni häver köpet. Dels eftersom vinsten för dig i ett prisavdrag är i mindre än vad du tänkt, dels för att du också riskerar att utöver prisavdraget behöva betala skadestånd om lagningen av mopeden gör så att köparen lider större ekonomisk förlust (40 § KöpL).

Slutsats

Mycket talar för att det föreligger ett fel i varan. Ett fel som du som säljare ska ansvara för. Hävning eller prisavdrag kan göras gällande, såvida inte du visar att felen beror på att mopeden vanvårdats av köparen.

Hoppas du fått klarhet i dina funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Jesper HorndahlRådgivare