Muntlig erinran

Hej, min fråga är hur en muntlig erinran kan bevisas? Vad kan en arbetsgivare göra för att bevisa att en muntlig erinran faktiskt har ägt rum?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

En erinran kan göras antingen muntligt eller skiftligt. Dock, av bevisskäl är det såklart rekommenderat att den är skriftlig då det är arbetsgivaren som har bevisbördan för att en erinran har gjorts, och en skriftlig sådan lättare kan bevisas. Arbetsgivaren bör även se till att erinran mottagits genom att se till att arbetstagaren skriver under en kvittens om att detta skett.

En muntlig erinran är därmed inte optimal då det innebär stora bevissvårigheter. Det som skulle kunna styrka att en sådan har skett är om det finns vittnen till detta, annars går det i princip inte att bevisa.

Hoppas du är nöjd med ditt svar! Du är alltid välkommen att höra av dig till oss igen vid fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Elin GidingRådgivare