Muntliga hyresavtal - Bindande?

Hej! Jag fick ett OK för kontrakt hyreslägenhet av hyresvärden för jag hade borgenär. Nu någon vecka senare ringer hon igen och meddelar att de drar tillbaka kontraktet. Men jag har ju redan fått ett ja/godkännande muntligt. Har även blivit ändrad som "kommande hyresgäst" på mina sidor hos hyresvärdens hemsida.

Muntliga kontrakt gäller väl även fast inget är signerat ännu? Hon var tydlig med att jag hade fått lägenheten. Hur går jag tillväga?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Är muntliga hyresavtal bindande?

Hyresavtal är formlösa vilket innebär att de inte behöver inneha en viss form, exempelvis skriftlighet, för att vara giltiga. Muntliga hyresavtal är alltså juridiskt bindande. Ett hyresavtal ska dock upprättas skriftligt om någon av parterna begär det (12 kapitlet 2 § Jordabalken).

I ditt fall uppfattar jag det som att ett muntligt avtal har träffats och att ni efter det skulle skriva på papper. Då du redan vid den muntliga överenskommelsen träffat ett hyresavtal så är det skriftliga hyresavtalet endast en ren formalitet och därför inte avgörande för om hyresavtal har träffats. Undantagsfall är om ni kommit överens muntligen om att inget avtal har träffats förrän papperna är påskrivna.

Hyresvärden kan alltså inte dra tillbaka hyreskontraktet då det muntliga räknas som bindande. Är du medlem i hyresgästföreningen kan de föra din talan i en eventuell tvist hos hyresnämnden. De kan också hjälpa dig närmare i bedömningen av din situation.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Hälsningar,

My ÖhmanRådgivare