Muntligt avtal gällande lån av husbil

Hej!

Jag träffade förra året en man och han ville låna ut sin husbil till mig under ca en månads tid. Nu ses vi inte längre och han har helt plötsligt börja sprida bland människor att jag ska betala honom 8300 kronor.

Jag lånade inte hans husbil med överenskommelse om att någon summa skulle betalas. Han sa vid flera tillfällen till mig att han kommer stå för kostnader rörande husbilen.

Så nu ca ett år senare blir jag väldigt snopen och förvånad när hans bror berättar att han säger jag är skyldig honom pengar.

Han säger att jag har erbjudit mig betala honom över ett mail han har fått. Men vad han inte berättar är att han har avböjt fler än en gång att få betalt för nyttjandet av husbilen. Jag har av gott uppförande erbjudit betalning men han har nekat det, då han vill vara snäll.

Men nu är han bitter för jag lämnade honom och ska helt plötsligt ha tillbaka sina pengar. Så vad bör jag göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett muntligt avtal medför precis samma giltighet såsom ett skriftligt. Har denna man lånat ut sin husbil utan att kräva eftersättning för lånet är det alltså denna överensstämmelse som ska hållas. Som bekant är dock alltid skriftliga överenskommelser enklare att bevisa och hävdar denna man att du erbjudit dig att betala och han nekat till detta, borde även detta finnas såsom bevis. För att ett avtal ska anses slutet krävs alltid att en accept har skett av förslaget till betalning, vilket det inte har genom att mannen har avböjt dina anbud på betalning. Du har med andra ord ingen skyldighet att betala honom utifrån vad som framgår av den information du gett ovan.

Amanda Strömblad LarssonRådgivare