FrågaÖVRIGTTV-licens30/08/2015

Musikavgift vid uthyrning av stuga

Jag har en enskild firma där jag hyr ut privata fjällstugor genom internet. De ligger i olika områden. är ingen stugby. Nu har jag blivit kontaktad av SAMI som kräver att jag ska betala musikavgift för varje stuga för varje uthyrd natt. Det finns bara TV i stugorna, ingen radio i de flesta. Jag betalar redan extra TV-avgift. Hur kan det räknas som att vi spelar musik? Är det verkligen tillåtet att ta ut denna avgift? Om så är fallet bör väl avgiften läggas på varje stugägare?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Musikavgiften som SAMI kräver att du ska betala bygger på att utövande konstnärer har en uteslutande rätt att förfoga över sina framträdanden,45§ Upphovsrättslagen. De utövande konstnärerna kan sedan ingå avtal med organisationen SAMI som bevakar deras rätt till ersättning när verken sprids via ex radio eller tv, 47§ upphovsrättslagen.

Tv-avgiften som du betalar går till att finansiera public-service utbudet och det är inget som den utövande konstnären får ta del av. Avgiften som du betalar till SAMI går däremot till den utövande konstnären. Använder du tv i din verksamhet måste du alltså betala till både SAMI och Radiotjänst.

Här kan du läsa mer om vad som gäller vid stuguthyrning http://www.sami.se/musikanvandare/vad-gaeller-foer-min-verksamhet/oevernattning/stuguthyrning.aspx

Hoppas att detta besvarade din fråga

Vänligen

Björn ErikssonRådgivare