Myndigheters skyldigheter och MKB

Hej. Utredningskyldighet - vad gäller då för en myndighet? Vad gäller om en MKB beslut inte efterföljs? Serviceskyldighet - vad gäller då för en myndighet ?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Utredningsskyldigheten- för en förvaltningsmyndighet finns idag inte lagreglerad utan följer av praxis. Utredningsskyldigheten härrör från officialprincipen som idag finns reglerad i 8 § Förvaltningsprocesslagen. Det är genom denna bestämmelse om analogier gör för att principen ska tillämpas hos myndigheterna. En särskild bestämmelse kommer dock att föras in om det i den nya förvaltningslagen. Utredningsskyldigheten ser olika ut beroende på ärendets typ och beskaffenhet. En tumregel att följa är att utredningsskyldigheten i ansökningsmål åvilar den enskilde medan det i ärenden där myndigheten agerar på egen hand tillskrivs dem ett större ansvar. Exemplevis i mål med väldigt ingripande och betungande karaktär såsom asylmål har myndigheten ett väldigt långtgående ansvar. Generellt gäller, ju starkare intressen och mer ingripande ärendetyp desto större utredningsansvar. För att skyldigheten dock ska gälla finns det allmänna krav på att den enskilde samarbetar och bidrar till utredningen så gott som möjligt.

MKB. Syftet med en MKB är att identifiera och beskriva de direkta och indirekta effekterna som en planerad verksamhet eller åtgärd kan medföra på sin omgivning. En MKB bifogas även till en ansökan om tillstånd för miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd enligt 9 kap. Miljöbalken (MB). Sådant tillstånds giltighet kan upphävas genom omprövning enligt 24 kap. MB. Att man inte följt upprättad MKB skulle i praktiken kunna leda till att tillståndet omprövas och upphävs.

Serviceskyldigheten - för en myndighet framgår av 4 § Förvaltningslagen (FL). Myndigheten har därmed skyldighet att bl.a. besvara frågor, förklara blanketter, ge upplysningar och råd osv. Så länge det rör myndighetens verksamhetsområde har en enskild möjlighet att få hjälp. Frågor, och hjälp allmänt, ska besvaras skyndsamt. Dessa krav finns på myndigheten även om det inte finns en ärendekoppling än. Om en enskild vänt sig till fel myndighet har myndigheten en skyldighet att hänvisa denne rätt. I 5 § FL uppställs det krav på tillgängligheten hos myndigheten för att denna service ska kunna upprätthållas. Detta är omfattande krav på myndigheten som till viss del ger uttryck för officialprincipen. Observera - dels att serviceskyldigheten ges såvitt det är lämpligt (innebär att myndigheten inte ska göra hela den enskildes jobb utan den får bedöma den enskildes förmåga kunna utföra åtgärden själv), dels att skyldigheten att ge råd slutar vid juridiska råd i ett enskilt ärende (för detta får den enskilde anlita ett juridiskt ombud).

Bästa hälsningar,

Sandra IbrahimRådgivare