Någon använder mina bilder på sociala medier, vad ska jag göra?

Hej!

Idag har jag upptäckt att ett konto på en social plattform har tagit 7 av mina bilder och lagt ut på i sin profil och utger att de är hennes. Hon har dessutom gjort ett samarbete med ett stort företag där hon lagt ut två av mina bilder och anger att det är hennes. Företaget har även lagt ut mina bilder på deras hemsida och konto på platformen och angett att det är hemma hos henne. Jag tog kontakt med henne och bad henne ta bort bilderna, hon svarade inte men valde att blocka mig och tog inte bort några bilder. Jag har ringt Företaget som använt sig av mina bilder och de sa att de skulle ta bort bilderna men jag känner att skadan redan är skedd och att hon tjänar pengar på mina bilder. Det är en bild på vårt vardagsrum där min sambo platsbyggt en möbel som jag designat och sedan inrett och vi driver en snickeri och inredningsfirma

Därav känns det extra tråkigt när detta är vårt levebröd och människor utnyttjar oss så här. Vad har vi för rättigheter?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga handlar om dina rättigheter till bilderna och det regleras i Lag om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (Upphovsrättslagen, URL).

Är dina bilder ett upphovsrättsskyddat verk?
Ja det är dem. Då fotografier räknas som verk (1:1 1 st p. 1 URL) men det krävs också att fotografiet har verkshöjd, alltså originalitet, individualitet och självständighet. Det betyder att man ska kunna se ditt personliga skapande genom att kunna se din särprägel på verket genom till exempel motiv och belysning. Så om det går att se ditt egna skapande i bilden så har din foto verkshöjd och är upphovsrättsligt skyddad.

Vad betyder att ett verk är upphovsrättsskyddat?
När någon tar en bild får personen upphovsrätt över bild och det fungerar som ett skydd. Då, om någon annan förutom upphovsrättsinnehavaren (personen som har tagit bilden eller den som äger rättigheterna) ska använda sig av bilden behöver personen ha upphovsrättsinnehavarens samtycke. I vissa fall behöver man inte ha upphovsrättsinnehavarens samtycke och det är när man använder sig av bilder för privat bruk. I ditt fall handlar det om spridning av bilder till ett flertal människor och därmed krävs samtycke från dig som upphovsrättsinnehavaren. Att då använda sig av din av bilder som är upphovsrättsligt skyddade och utan godkännande av dig så gör personen ett intrång av upphovsrätten. Då kan personen bli straffade med böter till och med fängelse beroende på allvarlighetsgraden (7:53 URL).

Har du rätt till ersättning?
Ja, det har du då den som använder ditt verk genom intrång har en ersättningsskyldighet (7:54 URL).

Gör det något att bilderna publicerades på sociala medier?
Ja, till en viss del spelar det in en roll. Genom att publicera bilder och använda sig av sociala medier så godkänner man deras användarvillkor och då ger man företaget en icke-exklusive licens att företaget får använda sig av dina bilder. Så om det är de företaget som använder sig av dina bilder kan det vara lagligt genom den icke-exklusiva licensen.

Vad ska du göra?
Min rekommendation är att kontaktar företaget och begär att de tar bort dina bilder från hennes profil och sedan skulle du kunna driva en process mot personen som använder sig av dina bilder och rikta ett skadeståndsanspråk mot personen om exempelvis du har lidit en skada av intrånget. Skulle du vilja ha ytterligare hjälp att rikta din talan och driva en process mot personen kan du boka en tid med en av våra jurister här.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Med vänliga hälsningar,

Lucas RasmussonRådgivare