Någon har gjort intrång i min patientjournal

Min chef har berättat för mig att han känner till saker som finns i min patientjournal. Detta har han skriftligen meddelat mig. Enligt journallogg har intrång skett av obehörig personal som inte minns varför de varit inne i min journal. De nekar också till att ha fört journalinformationen vidare till någon.

Jag har sedan dess sökt ett nytt jobb och arbetsgivaren där har nu samma information som min förra chef hade men han nekar till att ha uppgivit den till min nya arbetsgivare.

Är det någon idé att jag polisanmäler journalintrånget när samtliga nekar och "inte minns".

Den nya arbetsgivaren vägrar tala om för mig hur de fått till sig informationen. Kan de göra det? De skyddar ju potentiellt en brottsling! Är inte det straffbart?

Vad bör jag göra?

/Förtvivlad.

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga

Har du blivit utsatt för ett brott?
Att utgå ifrån informationen i din fråga verkar det som att du har blivit utsatt för brottet dataintrång enligt 4 kap. 9 c § Brottsbalken (BrB). Då personer får bara ta del av ens patientjournal om de är behöriga och jobbar med att vårda personen enligt 4 kap. 1 § patientdatalagen (2008:355).

Har din chef gjort något brottsligt?
Utifrån din fråga verkar det som att din chef inte har själv läst din journal utan fått det berättat till sig av personen som läste din journal. Detta gör att det kan bli svårt att argumentera att han har gjort sig skyldig till intrånget. Det eventuella brott han skulle kunnat begå är förtal enligt 5 kap. 1 § BrB). Då om det går att anse att han har spridit vidare informationen till andra (tredje man) och den informationen utgör en skada för dig.

Är det olagligt att inte berätta hur de tog del av informationen?
Det är inte olagligt att inte berätta vem som har begått ett brott. Det blir olagligt när man aktivt hjälper gärningsmannen genom exempelvis radera information eller gömmer personen enligt 17 kap. 11 BrB.

Vad ska du göra?
Du ska alltid anmäla om du tror du har blivit utsatt för ett brott och i detta fall ska du göra en polisanmälan (hur du går tillväga för att göra en anmälan hittar du här). Efter du anmälan kommer det startas en utredning hos polisen angående den polisanmälan som gjordes.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.
Med vänliga hälsningar,

Lucas RasmussonRådgivare