Någon har hittat mitt borttappade bankkort och beställt saker

För några veckor sen så tappade jag mitt körkort och bankkort och så var det en kvinna som kom och krävde att hon skulle få hittelön för kortet men jag gav henne inte, nu så ser jag att jag har fått en faktura på 475kr i Qliro på något jag inte har köpt alls. Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Om jag förstår dig rätt så har du tappat ditt körkort+bankkort och en annan kvinna hittat det, men sedan krävt hittelön av dig innan hon ger tillbaka det. Du gav henne inte hittelön och nu misstänker du att hon ligger bakom denna faktura som du fått av Qliro.

Det första jag skulle rekommendera dig att göra är att spärra alla dina bankkort du tappat bort. Sedan bör du polisanmäla händelsen. Du kan polisanmäla händelsen på polisens hemsida som kortbedrägeri här. Om du inte redan har kontaktat Qliro, så bör du göra det och informera de om händelsen och att det inte är du som köpt något på faktura. Normalt brukar de ta bort fakturan då. Om de inte gör det kan du visa de din polisanmälan som du gjort, så tar de bort fakturan. Det är såklart inte helt säkert att det är kvinnan som ligger bakom köpet, men finner polisen bevisning på att det är hon så kommer en eventuell rättegång att inledas, där du kan kräva skadestånd för de skador du lidit av som följd av denna händelse.

Jag hoppas det löser sig!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare