FrågaÖVRIGTPUL/GDPR13/09/2020

Någon har öppnat ett nytt konto i mitt namn utan samtycke

Hej! Jag kolla min bank med id bank och blev förvånad att jag har en konto till i min lista utan jag har inte ansöka och öppna ny konto... Det står min namn men jag våga inte klicka på acceptera den ska öppna. Hur jag gör?

Mvh

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Om jag förstår dig rätt har du alltså ett nyöppnat konto i ditt namn som du inte bett om. Det är lite svårt för mig att ge dig råd, eftersom jag inte har det framför mig. Jag förstår dock att du blir fundersam och min rekommendation är att du tar dig till din bank och förklarar detta till dem. Antagligen kommer de att ta bort kontot åt dig om du inte vill ha kvar den. Klicka därför inte på något förrän du har pratat med din bank.

Återkom gärna om du har ytterligare funderingar!

Önskar dig en fin dag!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare