När anses ett avtal ha ingåtts?

Hej,

jag tog nyss studenten och därför togs fotografier av ett företag vilket anordnades genom skolan. Vid fotograferingstillfället sade fotograferna att man skulle fylla i ett papper om man önskade köpa foton och produkter, vilket jag inte gjorde.

Nu har jag ändå mottagit foton med en tillhörande faktura, där jag har möjligheten att skicka tillbaka samtliga produkter för att slippa betala fakturan. Är det verkligen lagligt att göra så här utan mitt godkännande? Deras handlande innebär att jag passivt blir skyldig pengar till dem, vilket jag har svårt att tro är lagligt att göra i Sverige.

Tacksam för svar,

Arg student.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett avtal mellan två parter uppkommer som regel genom en enkel grundmodell; en person (anbudsgivare) föreslår ett avtal som en annan person (acceptgivare) går med på (1 § avtalslagen).

Att fotograferna sa att en skulle fylla i ett papper om man önskar köpa foton kan anses vara ett anbud från deras sida. Att du i sin tur inte väljer att skriva på pappret innebär alltså att du som utgångspunkt inte avger ett accept; du blir med andra ord inte bunden.

Det anförda kan dock inte tas för intäkt att du inte kan bli bunden genom passivitet eller rättare sagt genom konkludent handlande. Detta sker om du t.ex väljer att inte skicka tillbaka fotografierna. För att denna passivitet inte ska slå in så rekommenderar jag därför att du tar kontakt med det företag som skickade ut fotografierna och berättar för de att du väljer att bestrida fakturan på grund av att du aldrig gått med på någon beställning av fotografierna.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare