FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt24/12/2020

När anses gåvor vara skattefria?

Hej!

Jag är en svensk medborgare med irakisk bakgrund. Bor i Sverige med min fru och mina tre barn i en liten hyreslägenhet. Inte så lätt med att få tag på en lägenhet nuförtiden så tänker jag på att köpa en bostad istället. Problemet är att jag är student i nuläget och kan därför inte få lån från banken. Däremot har min familj i hemlandet möjlighet att hjälpa mig med hela summan.

Jag vet att man behöver inte betala skatt på gåva, men jag läste på en webbsida att någon som hade fått 5 miljoner kronor som gåva från sin bror och han fick betala skatt på hela beloppet eftersom skatreverket i Karlstad ansåg att det handlade om tjänsteinkomst då hade mannen hjälpt hans brorsfamilj med flytt och andra tjänster som jag anser vara vanliga mellan familjemedlemmar.

Min fråga är: är det möjligt att skatteverket anser gåvan jag får av min mor som "tjänsteinkomst" bara för att jag har varit snäll mot henne?

Min mamma är sjuk och jag besöker henne ofta, när jag får chansen. Självklart ställer jag upp och hjälper henne med allt möjligt om det behövs. Jag vet att det låter lite tokigt, men kan hennes gåva till mig räknas som tjänsteinkomst av skatteverket?

Hur kan jag bli säker på vad som gäller i just mitt fall?

Hur ska jag gå tillväga?

Tack på förhand

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag kommer generellt beskriva vad som anses utgöra en gåva från ett skatterättsligt perspektiv. Det blir dock väldigt svårt att gå djupare in på din specifika situation eftersom jag inte känner till fler omständigheter och utöver det är det även väldigt beroende av domstolens egna bedömning på det enskilda fallet. Jag kommer främst utgå från Inkomstskattelagen (Hänvisas till som IL) och juridisk litteratur.

Det är precis som du säger, utgångspunkten i inkomstskattelagen är att gåvor ska vara skattefria (8 kap. 2§ IL). För att pengarna ska ses som en gåva och därmed skattefri krävs att den uppfyllt vissa rekvisit. Det som först och främst krävs är att det ska handla om en förmögenhetsöverföring, vilket pengar räknas som.

Frivillighet och gåvoavsikt

Vidare ska överföringen av gåvan varit frivillig och att givaren, med en gåvoavsikt överför gåvan till mottagaren. Alltså ska syftet med förmögenhetsöverföringen vara en gåva, ifall något brister i dessa rekvisit räknas inte överföringen som en gåva.

I den juridiska litteraturen nämns att de flesta svårigheterna i att bedöma ifall en förmögenhetsöverföring ska ses som en gåva är ifall den gjorts i form av ersättning mot en prestation, en så kallad remuneratorisk gåva. Här menar en att gåvotagaren gjort någon form av arbetsinsats till gåvogivaren som ligger till grund för gåvan. Det måste inte vara i form av allmänna tjänster som t ex görs i ett anställningsförhållande, utan begreppet tjänst är väldigt brett. Domstolen gör en samlad bedömning av omständigheterna i det enskilda fallet och viktiga faktorer i den bedömningen brukar vara bland annat relationen mellan parterna. Ifall det handlar om en nära personlig relation talar det oftast för att det är en benefik överlåtelse, alltså utan motprestation, det framgår av HFD 2016 ref. 69. Men det är dock väldigt beroende av omständigheterna i övrigt och hur domstolen ser på det enskilda fallet.

Sammanfattning

Gåvor är som huvudregel skattefria men det krävs att de överensstämmer med vissa rekvisit. Först ska det handla om en förmögenhetsöverföring. Överföringen ska göras med frivillighet och ha en gåvoavsikt. Utöver det får gåvan inte heller ges på grund av en arbetsinsats mottagaren av gåvan gjort till gåvogivaren, det är upp till domstolen att utifrån omständigheterna göra den bedömningen. Men en nära relation mellan den som tar emot gåvan och gåvogivaren brukar tala för att det är en benefik överlåtelse.

Rekommendation

Ifall du behöver ytterligare juridisk hjälp av mer specifik art om hur det ser ut i praktiken med gåvor av denna sort rekommenderar jag dig att boka tid med vår juristbyrå här, eller ringa oss:

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10:00-16:00

Jag hoppas du fått svar på din fråga och tack för att du vände dig till Lawline!

Nähar AbdulrezaRådgivare