FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt01/09/2020

När anses man bedriva bolag och får man sälja vidare gamla flaskor?

Hej!

Jag undrar om det finns något som hindrar en att använda gamla glas-spritflaskor (som exempelvis absolut vodka, vinflaskor mm) för att sedan ta bort etiketten. Får man använda flaskorna till försäljning (ej alkohol) inom sin egna verksamhet? Låt oss ta saft som exempel. Den "egna verksamheten" är väldigt liten om det har någon betydelse.

En annan fråga, vad finns det för regler kring hur mycket man får sälja innan det krävs någon form av registrering?

Lawline svarar

hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att besvara din fråga tänker jag redogöra för vad mönsterskydd och varumärkesskydd är samt under vilka omständigheter du anses bedriva näringsverksamhet.

Din fråga regleras i Varumärkelslagen (VML), mönsterskyddslagen (ML), lag om handelsbolag och enkla bolag (HB) och inkomstskattelagen (IL).

När anses man driva ett bolag?

Ett bolag kan komma till via registrering men även utan registrering. Ett enkelt bolag bildas så fort en person anses bedriva näringsverksamhet. Det är mestadels relevant att konstatera huruvida man driver näringsverksamhet i mån av hur man beskattas. Den som bedriver näringsverksamhet ska beskattas i inkomstslaget kapital. Näringskriterierna är att man bedriva verksamhet yrkesmässigt och självständigt (13 kap. 1 § IL). Man behöver inte ha ett registrerat bolag för att bli skattskyldig i detta inkomstslag.

Om det du sysslar med är en hobbyverksamhet så skattas du istället i inkomstslaget tjänst. Således måste din verksamhet sakna vinstsyfte samt utövas i mycket ringa omfattning.

Det finns alltså ingen beloppsmässig spärr på det viset du frågar om. Istället handlar det om hur man utformat sin syssla och om den platsar inom de kriterier jag nämnt ovan.

Får man sälja flaskor utan etiketter på?

Det beror på. Om bolaget som ursprungligen sålt flaskan har någon form av mönsterskydd eller varumärkesskydd på flaskan (med och utan etikett) så riskerar du att göra immaterialrättsligt intrång genom att yrkesmässigt sälja vidare den (8 kap. 1 § VmL och 35 § ML). Jag kan inte utifrån din fråga göra en bedömning huruvida flaskorna omfattas av sådana immaterialrättsliga rättigheter.

Det finns inget som hindrar dig från att sälja flaskorna på grunden av att de tidigare har innehållit sprit.

Slutsats

Om du planerar att bedriva självständig och yrkesmässig handel så kan du bli skattskyldig i inkomstslaget näringsverksamhet, om det inte utgör hobbyverksamhet. Således skattas överskottet i inkomstslaget tjänst. Innan du säljer flaskorna vidare bör du förvissa dig om att de inte omfattas av något immaterialrättsligt skydd som förhindrar dig att yrkesmässigt sälja dem inom ramen för din verksamhet. På PRV.se finns ett register över de varumärkesskydd och mönsterskydd som har registrerats i Sverige.

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare