FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott08/07/2020

När är banker skydliga att undersöka kundens suspekta ekonomiska beteende?

Hej,

Om en person får in/tar emot en större summa pengar på sitt bankkonto (troligtvis Bitcoin) och sedan för över det till en annan person.

Hur stor är risken att det handlar om penningtvätt?

Varför skulle "ägaren" av dessa pengar inte sätta in dom till sig själv direkt istället? Jag tycker det låter skumt men jag är väldigt okunnig när det kommer till Bitcoin och så.

Lawline svarar

Hej! Stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vad är ett suspekt ekonomiskt beteende?

Det är otroligt svårt att besvara din fråga utifrån de minimala omständigheter du presenterat i din fråga. Däremot kan det du skrivit vara att ses som ett suspekt ekonomiskt beteende, vilket är något den aktuella banken har en skyldighet att utreda. Detta i enlighet med Penningtvättslagen.

Vad innebär penningtvättslagen?

Penningtvättslagen är en lag från år 2017 som är baserad på EU:s fjärde penningtvättsdirektiv. Lagens syfte är att anpassa den svenska lagstiftningen till EU:s regelverk. Lagen ställer höga krav på banken att inhämta uppgifter från sina kunder. KYC - Know your customer - ska vara en del av arbetet att motverka penningtvätt samt finansiering av terrorism.

Penningtvätt definieras som tillgångar, såväl pengar som annan egendom, som härrör från brott alternativt brottslig verksamhet (1 kap. 6 § penningtvättslagen). Finansiering av terrorism definieras som insamling, tillhandahållande eller mottagande av såväl pengar som annan egendom där syftet är att egendomen ska användas till terrorism eller med vetskap om att den är avsedd att användas till terrorism (1 kap. 7 § penningtvättslagen).

Bankerna har idag enligt penningtvättslagen krav på att inhämta uppgifter om hur de produkter och tjänster som banken tillhandahåller kan utnyttjas för penningtvätt alternativt finansiering av terrorsim samt hur omfattande risken är för det förutnämnda (2 kap. 1 § 1 st penningtvättslagen). Även geografiska riskfaktorer ska tas i beaktande (2 kap. 1 § 2 st penningtvättslagen). Därav är utlandsbetalningar, inkomster från utlandet samt utlandsvistelser av särskilt intresse för banken. Banken har en skyldighet att ha god kunskap om hur deras kunder använder bankens tjänster och produkter för att förhindra brottslig verksamhet.

Slutsats

Det är väldigt svårt att ge dig ett konkret svar på din fråga. Men handlingarna talar för ett ekonomiskt suspekt beteende som kan tyda på att pengarna härrör från brottslig verksamhet, vilket den aktuella banken är juridiskt skyldig att utreda.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ta kontakt med oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare