När är en uppsägning av hyreskontrakt otillbörlig?

Hej Bäste lawline,

finns det ngn paragraf i hyreslagen eller annan som reglerar en hyresvärds

rätt att säga upp ett hyreskontrakt, det jag närmast syftar på är om man kan

vända en otillbördig uppsägning mot hyresvärden själv

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga beror på om hyreskontraktet varit på bestämd eller obestämt tid. Jag antar även att du hyr en bostad och inte en lokal. Det innebär att du har ett direkt besittningsskydd, vilket i sin tur innebär att du nästan alltid har rätt till förlängning av hyreskontraktet.

Hyreskontrakt på bestämd eller obestämd tid.

Om hyreskontraktet är på obestämd tid, och det inte har avtalats om en längre uppsägningstid, ska hyreskontraktet sägas upp vid månadsskiftet tre månader från uppsägning om det avser än bostadslägenhet och nio månader före om det avser en lokal. Uppsägningstiden är alltså tre respektive 9 månader (12 Kap 4 § Jordabalken).

Om avtalet gäller på bestämd tid, och det inte har avtalats om en längre uppsägningstid, beror det mycket på hyrestiden. T.ex. om hyrestiden är längre än tre månader ska uppsägning ske senast 3 månader i förväg (12 Kap 4 § Jordabalken).

Brytandet av besittningsskyddet

Det finns även ett antal situationer då hyresgästens besittningsskydd bryts och hyreskontraktet inte förlängs. En sådan situation är t.ex. om hyresgästen åsidosatt sina förpliktelser i så hög grad att avtalet inte skäligen bör förlängas eller om lägenheten är ett en- eller tvåfamiljshus som inte ingår i en affärsdriven uthyrningsverksamhet (12 Kap 46 § punkt. 2 och 6 Jordabalken).

Hyresrätten kan även förverkas om hyresgästen begår ett kontraktsbrott, t.ex. om hyresgästen inte betalar hyran i tid (12 Kap 42 § Jordabalken).

Situationer då det inte finns ett besittningsskydd.

Det finns även ett antal situationer då du inte har något besittningsskydd alls, t.ex. om hyresavtalet avser upplåtelse i andra hand och hyresförhållandet upphör innan det varat längre än två år i följd eller om lägenheten utgör en del av upplåtarens egen bostad (12 Kap 45 § Jordabalken).

Det finns inte heller något besittningsskydd om du hyr en bostadsrätt och det är hyresvärdens privatbostad (3 § Lagen om uthyrning av egen bostad).

Trots det jag sagt ovan får en andrahandshyresgäst besittningsskydd om hyresförhållandet varat längre än två år (12 Kap 45 § Jordabalken).

Sammanfattning.

Sammanfattningsvis har det skett en otillbörlig uppsägning om hyreskontraket inte sagts upp i tid, om det inte förelegat en besittningsskyddsbrytande grund eller om du hyrt i andrahand i över två år och således fått ett besittningsskydd.

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?
Då kan du använda dig av någon av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare