FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt18/03/2020

När är urinprov tillåtet?

Hej, jag och några grabbar har rökt ganja, efter någon timme satte jag mig i bilen och är på väg hem och polisen stoppade mig. Min fråga är har dem rätt till pissprov på mig och mina grabbar fast vi ändå har betett oss?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Finns det en skälig misstanke att en person har begått ett brott som kan leda till fängelse har polisen rätt att ta urinprov (detta kallas kroppsbesiktning), detta enligt 28 kap. 12 § Rättegångsbalken. I detta fall är det troligtvis ringa narkotikabrott polisen misstänkt er för, vilket kan leda till böter eller fängelse (2 § Narkotikastrafflagen). Har polisen därmed en skälig misstanke för att ni har begått ett narkotikabrott har de rätt att kräva urinprov. Skälig misstanke innebär att det ska föreligga konkreta och objektiva omständigheter som talar för att en viss person har begått den gärningen som misstanken avser, dvs att ha brukat narkotika. Urinprovet ska alltså göras för att kunna fastställa om narkotika har brukats.

Provet i sig ska som huvudregel genomföras inomhus i ett avskilt rum samt att vittnen ska närvara om det är någon annan än en läkare som genomför provet (28 kap 13§ Rättegångsbalken). Sker provet utomhus ska det vara på en avskild plats och enbart med den misstänktes samtycke.

Anser ni att ni blivit felaktigt behandlade eller kränkta kan ni vända er till JO

Hoppas du är nöjd med ditt svar! Du är alltid välkommen att höra av dig till oss igen vid fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Elin GidingRådgivare