När behöver jag redovisa försäljning av fastighet?

Hej

jag vill har en villkorat aktietillskott på 408 tkr som jag behöver nyttja av i året 2020 annars faller den bort . Jag har en sommarstuga som jag skulle vilja sälja men det blir svårt att hitta köparen innan december 2020.

Jag har ett barn och är änka. För att nyttja aktietillskottet funderar jag på om jag kan sälja sommarstugan till mitt barn men hen har inte pengar just detta år.

Sommarstugan byggdes i 1980- talet och byggdes av min man och detta innebär att jag får betala en hel del i skatt när jag säljer.

min fråga är hur kan jag sälja till mitt barn?

Behöver jag redovisa att hen har betalat till mig under år 2020?

kan ni hjälpa mig vid behov?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utredning

Som jag tolkar din fråga avser den hur du kan sälja din fastighet (sommarstuga) till ditt barn och om du behöver redovisa att hen betalat till dig under år 2020. Sommarstugan byggdes under 1980-talet av din man och du kommer att få betala en hel del i skatt när du säljer.

Om du förvärvat fastigheten genom arv, testamente, gåva, bodelning eller på liknande sätt, inträder du som förvärvare i den tidigare ägarens skattemässiga situation enligt den s.k. kontinuitetsprincipen (44 kap. 21 § inkomstskattelagen). I ditt fall innebär det att du övertagit omkostnadsbeloppet efter din man och ska betala skatt på den vinst du gör när du säljer fastigheten. Om du överlåter fastigheten till ditt barn genom att sälja den kommer du att bli skyldig att betala skatt för vinsten du gör. Försäljningen ska deklareras året efter att du och köparen skrev på köpekontraktet. Det har ingen betydelse när du fått betalt eller om du och köparen avtalet om senare tid för äganderättens övergång. Det som styr är när köpekontraktets undertecknats. Om du säljer din fastighet i år, och kontraktet undertecknas i år, ska du därför deklarera försäljningen år 2021 och eventuell vinstskatt betalas då.

Om du överlåter fastigheten till en ersättning som är lägre än taxerings- och marknadsvärdet kommer det att räknas som en gåva (oavsett om ni benämner överlåtelsen som ett köp eller en gåva). Sker överlåtelsen genom gåva innebär det att du inte blir skyldig att betala någon skatt alls utan att ditt barn träder i din skattemässiga situation enligt kontinuitetsprincipen (se ovan).

Sammanfattningsvis ska försäljningen av fastighet deklareras nästa år; skriver ni köpeavtalet år 2020 ska försäljningen deklareras år 2021 och eventuell vinstskatt ska betalas av dig då. Det som styr är inte när du tar emot betalningen utan när köpekontraktet undertecknas. Om du säljer fastigheten mot en ersättning som är lägre än taxeringsvärdet och marknadsvärdet kommer överlåtelsen att räknas som en gåva. Vid överlåtelse genom gåva är du inte skattskyldig utan gåvomottagaren träder i ditt ställe och blir skattskyldig den dag hen säljer fastigheten.

Om du önskar hjälp av en av våra jurister med ett upprätta köpeavtal är du varmt välkommen att återkomma till mig per e-post för en offert och vidare kontakt. Jag nås för ändamålet på dennis.lavesson@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Dennis LavessonRådgivare