FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag06/03/2021

När behöver jag registrerar mitt aktiebolag?

Jag startade ett aktiebolag april 2020. Jag kommer att uppdrag men inte att ta ut någon lön i bolaget utan endast utdelning. Jag har dock planerat att ta ut friskvårdsbidrag och traktamente när jag arbetar på annan ort. Behöver jag registrera mig som arbetsgivare då?

Bästa hälsn.

Mattias

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline!

Som jag förstår det har du startat ett aktiebolag, du kommer att ta uppdrag men inte ta ut någon lön för det i bolaget. Endast utdelning. Haken är dock att du tänker ta friskvårdsbidrag och traktamente när du arbeta på en annan ort. Du undrar således om du behöver registrera dig som arbetsgivare.

Personalvårdsförmån
Dessa är förmåner med mindre värde som syftar till att skapa arbetstillfredsställelse. Förutom deras låga värde, kännetecknas de av att de riktas till hela personalen. Förmånerna kan inkludera friskvårdsbidrag, fysisk aktivitet och enkla förfriskningar som kaffe eller frukt på arbetsplatsen.

Personalomsorgsförmåner är skattefria för den anställde vilket innebär att arbetsgivaren inte behöver göra skatteavdrag eller betala arbetsgivaravgifter på förmånen.

Friskvårdsbidraget som arbetsgivaren betalar till arbetstagaren kan uppgå till högst 5 000 SEK per år. Om arbetsgivaren betalar ett högre belopp, beskattas denne för hela bidraget.

Traktamente

Traktamente är en kompensation för de kostnader som arbetsgivaren betalar för att täcka ökningen av en anställds levnadskostnader under en tjänsteresa. Detta gäller de ökade kostnaderna för mat, boende och små kostnader.

Ditt fall

Enligt Skatteverket måste du registrera dig som arbetsgivare första gången du anställer någon. Detta beror på att du måste vara arbetsgivare om du ska betala ersättning för arbete till någon som inte är godkänd för F-skatt. Är du delägare i ett aktiebolag som tar ut lön eller förmån räknas du som anställd och aktiebolaget måste då vara registrerat som arbetsgivare även om du inte har några andra anställda.

Sammanfattningsvis anser jag att du ska registrera ditt bolag om du tar ut friskvårdsbidrag och traktamente då dessa är förmåner som anställda ska njuta av.

Hoppas att detta var till hjälp!

Vänligen,

Marlene ZouzouhoRådgivare