När blir en skuld till?

undrar när en skuld blir till . när domen fallit eller när fogden registrerar den . tycket det borde vara när domen fallit

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inget allmängiltigt svar på din fråga utan det beror på vad det är för skuld. En skuld uppstår när handlingen som orsakade den sker. Ett avgörande i domstol eller registrering hos Kronofogden är bara en bekräftelse på att rättsväsendet erkänner skuldens existens och gör det möjligt för den som har rätt till pengarna att begära (bl.a) utmätning.

Om jag t.ex förstör någons bild blir jag skyldig att betala skadestånd. Skulden uppstår vid själva förstörandet, även om jag inte dömts i domstol eller anmälts till Kronofogden.

Det är därför möjligt att t.ex få ränta på skulden från tiden innan en dom fallit eller anmälan till Kronofogden skett.

Jag hoppas detta svarar på din fråga. Du är varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline.

Adam WinqvistRådgivare