När blir ett hyresavtal juridiskt bindande?

Hej!

Vet ej om jag skriver till rätt. Men har en fråga angående när ett kontrakt är bindande.

Ska hyra ett rum och bli inneboende. Då hyresvärden och jag har utformat ett kontrakt som hon skickade till mig på mailen där jag skickade tillbaka svar och godkände vårat kontrakt. Sedan står det även i kontraktet att det ska börja gälla så fort jag har betalt in depositionen.

Räcker detta för att det ska vara bindande eller kräver alla former av kontrakt en påskrift från båda parter?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om hyreskontraktet måste undertecknas av båda parter för att bli juridiskt bindande eller om det räcker med att du har godkänt kontraktet.

Formkrav för hyresavtal

Det finns inga formkrav för hur ett hyresavtal ska upprättas. Det här innebär att det är upp till dig och hyresvärden att komma överens om hur avtalet ska upprättas och när det ska bli bindande. Det som är avgörande är den gemensamma partsviljan, det vill säga vad ni har kommit överens om ska gälla i ert fall.

Undantaget är om du eller hyresvärden har begärt att ett skriftligt hyresavtal ska upprättas (12 kap. 2 § första stycket jordabalken). Om så är fallet, måste ett skriftligt hyresavtal utformas. Det här innefattar däremot inget krav på att det skriftliga avtalet ska undertecknas.

När är hyresavtalet juridiskt bindande i ditt fall?

I din fråga framgår det att hyresvärden har skickat ett skriftligt hyresavtal till dig på mejl och att du därefter har godkänt det genom ditt svar tillbaka. Frågan som nu är av intresse är huruvida avtalsbundenhet har uppstått om du bara har godkänt hyresavtalet.

Som regel gäller vid skriftliga avtal att båda parter ska underteckna avtalet för att det ska anses vara ingånget. Det här varierar emellertid i varje enskilt fall, beroende på vad respektive parter har avgett för viljeförklaringar. Har du och hyresvärden kommit överens om att hyresavtalet ska anses vara ingånget efter att du har godkänt avtalet, har den juridiska bundenheten uppstått efter ditt godkännande. Det räcker således med att du har godkänt hyreskontraktet, det behöver inte undertecknas av dig och hyresvärden för att bli bindande.

Utöver att du har godkänt hyreskontraktet, behöver du också betala den depositionsavgift som hyresvärden kräver. Detta eftersom det framgår i hyreskontraktet att det ska börja gälla först när depositionsavgiften har erlagts.

Sammanfattningsvis, beror den juridiska bundenheten på vad du och hyresvärden har kommit överens om ska gälla i ert fall. Ett kontrakt behöver inte undertecknas av båda parter för att bli juridiskt bindande. Utifrån angivna omständigheter i frågan tyder det på att ni har kommit överens om att hyreskontraktet ska bli bindande när du har godkänt kontraktet och betalat depositionsavgiften.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning

Mellin SahinRådgivare