När blir man delgiven misstanke om brott?

Hej! Jag har anmält ett brott mot en viss person. På polisanmälan står det att brotten är ofredande, sexuellt ofredande samt olaga hot. Detta anmälde jag för ca två veckor sedan. Jag undrar, vad händer nu? Kommer polisen kontakta mig ang om det blir förundersökning eller inte. Samt ungefär hur långt tid kan man förvänta sig att det tar? En sista fråga: kommer personen som är misstänkt för brotten få reda på att han är anmäld? Isåfall när?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ett brott har begåtts utreder polisen vad som hänt, till exempel genom förhör, undersökning av brottsplatsen och teknisk utredning. Detta kallas förundersökning och den leds av polis eller åklagare. En förundersökning ska inledas om någon angett brottet till polis- eller åklagarmyndighet eller om det finns anledning att anta att ett brott som hör till allmänt åtal har förövats. Här kan nämnas att de flesta brott ligger under allmänt åtal.

Vid förundersökningen utreds således vem som skäligen kan misstänkas för brottet och om tillräckliga skäl föreligger för att väcka åtal mot honom. När förundersökningen kommit så långt att någon kan skäligen misstänkas för brott ska denne under nästa förhör underrättas om misstanke, se RB 23:18.

Personen i fråga har således rätt att bli delgiven misstanke om brott först när han är skäligen misstänkt. Det är svårt att svara på hur lång tid det kommer ta, eftersom detta beror på polisens handläggningstider. Min rekommendation är att du vänder dig till din polismyndighet för att kunna ställa frågor om hur ärendet fortskrider.

Hoppas att du fick svar på din fråga

Amanda Strömblad LarssonRådgivare