När börjar hemvisttiden att beräknas?

Hej!

Jag har bott i Sverige sedan 2010 men fått nej på min ansökan om asyl. Jag har bott lagligt under tiden och fått till slut ja!

Räknas hemvisttiden fr 2010 eller fr den dag jag fick ja?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hemvisttiden räknas från den dag du lämnade in din ansökan om uppehållstillstånd och fick ja. I ditt fall förstår jag det som att du inte fått ja på din första ansökan, då räknas istället tiden från den dag du fick ja. Du kan läsa mer om detta här.

Vänliga hälsningar,

Marina AlsayeghRådgivare