När börjar uppsägningstiden räknas?

Hej!

Detta gäller uppsägning av anställning! Jag ska påbörja ett vikariat från den 9 augusti 2021 med slutdatum senast 31 december 2021 (kan ev avslutas tidigare) Anställningen omfattas av kollektivavtal då det gäller anställning inom kommunal skola! Jag har kollat med mitt fack och jag har 1 månads uppsägningstid då vikariatet är tänkt att pågå mer än 3 månader.

Har sökt även fasta tjänster så om jag skulle bli erbjuden en tjänst på ett annat ställe och jag vill säga upp mig så fort som möjligt, räknas då uppsägningen från vikariatet tidigast från start den 9 augusti?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Ett anställningsavtal kan sägas upp innan en arbetstagare har tillträtt en anställning och uppsägningstiden börjar löpa från den dag då uppsägningen meddelas. Det är alltså möjligt att uppsägningen räknas från ett tidigare datum än den 9 augusti om du meddelar uppsägningen innan dess.

Notera dock att ett vikariat som huvudregel inte kan sägas upp i förtid eftersom det löper mellan två datum. Ett vikariat kan dock avslutas i förtid om man skriver in i anställningsavtalet att anställningen löper "… dock längst till och med [datum]" eller genom att parterna gemensamt kommer överens om uppsägning. Eftersom du har kollat upp att du har en månads uppsägningstid utgår jag dock ifrån att uppsägning är möjligt i ditt fall (se 4 § lag om anställningsskydd, LAS).

Jag hoppas du fått svar på din fråga! Annars är du varmt välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare