När får en brf göra sig av med cyklar som ingen verkar äga?

Hej !

2 st cyklar står i Brf: cykel ställ fast låsta i stället, ingen i Brf är ägare till cyklarna, Ingen märkning vi vill får bort

dem, vad gör ?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du vill veta under vilka förutsättningar en styrelse i en bostadsrättsföreningen får rensa och göra sig av med omärkta cyklar från föreningens mark.

Att slänga cyklarna kan vara egenmäktigt förfarande

När det gäller bostadsrättsföreningars hantering av övergivna cyklar finns det ingen lag som innehåller sådana regler. Styrelsen får inte utan vidare rensa ett cykelställ eller förråd på övergivna cyklar genom att slänga dessa. Styrelsen riskerar i sådana fall att begå en brottslig handling (egenmäktigt förfarande), se 8 kap 8 § brottsbalken (här). Detta gäller däremot inte om cyklarna som slängs rent av betraktas som skrot, dvs. i de fall cyklarna saknar värde.

Markera cyklarna och vänta några veckor

För att undvika att begå en brottslig handling, bör styrelsen märka om cyklarna och på så vis uppmana ägaren till varje enskild cykel att ta bort markeringen. För att styrelsen ska kunna hävda att cyklarna är kvarglömda eller liknande bör de vänta åtminstone några veckor från det att märkningen gjordes tills dess att styrelsen slänger cyklarna.

Anmäl cyklarna som hittegods

Efter några veckor bör föreningen anmäla de cyklarna som fortfarande har markeringen till polisen som hittegods. Ägarna till cyklarna har då tre månader på sig att kontakta polisen och be att få tillbaka cyklarna, annars tillfaller cyklarna föreningen. Föreningen kan först då göra sig av med cyklarna utan att riskera att begå ett brott.

Sammanfattning

Om det är så att ni på ett liknande sätt tagit reda på att ingen av föreningens medlemmar äger cyklarna bör ni anmäla cyklarna som hittegods hos polisen.

Sofia EdvardssonRådgivare