När får en hyresgäst besittningsrätt?

Jag bor i en privatvilla, som har tre rum/lägenheter i källarplan. Jag använder också samma källarutgång och har tvättstuga och förråd i källaren, så det är inte helt separata bostäder. Jag hyr ut dessa med jämna mellanrum, men vill försöka undvika att hyresgästerna får besittningsrätt. Vad jag förstår får de inte besittningsrätt (mer än under den tid kontraktet löper) ifall jag skriver ett tidsbegränsat kontrakt, till exempel på ett år. I så fall, går det att upprepa, med samma hyresgäst och utan besittningsrätt, med ett nytt tidsbegränsat hyreskontrakt, år två ifall någon vill stanna? Ifall det inte går att undvika besittningsrätt, vad händer ifall jag av någon anledning vill/tvingas sälja huset?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar dig som att du är fastighetsägare till huset du bor i där du hyr ut rum. Frågan du har ställt regleras i 12 kap jordabalken. Enligt 12 kap 45 § jordabalken har nämligen en hyresgäst som hyr del i upplåtarens egen bostad ingen besittningsrätt. Jag kan dock inte med säkerhet svara på om det är situationen för er. Det beror på hur villan ni bor i ser ut och om det kan anses att dina hyresgäster hyr del i din egen bostad. I så fall får de aldrig besittningsrätt.

Om de skulle ha besittningsrätt och därmed ha rätt till förlängning av hyresavtalet, finns dock en uppräkning i 12 kap 46 § jordabalken om situationer då du trots hyresgästens besittningsrätt får säga upp avtalet. Där sägs bland annat i punkten 10 att hyresavtalet får sägas upp oavsett besittningsrätt om det inte strider mot god sed i hyresförhållanden eller av någon annan anledning är oskäligt mot hyresgästen att hyresförhållandet upphör. Måste du sälja huset bör det alltså vara okej och inte anses oskäligt att du säger upp hyresavtalet med din hyresgäst.

Hoppas mitt svar hjälpt dig! Har du mer funderingar eller vill du ha tydligare vägledning för din situation, rekommenderar jag dig att kontakta någon av våra jurister. Du mailar då info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare