När får hyresvärden säga upp hyresavtalet?

Hej Jag hyr ett rum ute på landet .Nu säger min hyres värd att jag måste flytta för att jag har gjort grimaser och gjort ljud mot några som hyr stallet av min hyres värd.Dessa anklagelser är bara påhitt.Jag har kontrakt .Får han vräka mig på dessa på hittade anklagelser?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att du som hyresgäst har besittningsskydd. Det innebär att trots att hyresrätten vill säga upp hyresavtalet har du som hyresgäst rätt till förlängning. Det finns en del punkter som gör att besittningsskyddet kan brytas se, 12 kap. 46 § jordabalken (JB). Enligt vad du berättat finner jag egentligen inte att någon av punkterna borde vara uppfyllda i ditt fall. De huvudsakliga grunderna för uppsägning av hyresavtal är att hyresgästen inte betalat sin hyra, att hyresgästen åsidosatt sina förpliktelser i så hög grad att det är skäligt att avtal inte bör förlängas och liknande.

Du skyddas alltså som bostadshyresgäst av besittningsskyddet i jordabalken och har därför rätt till förlängning av hyresavtalet trots att hyresvärden vill säga upp det.

Om du och hyresvärden inte kommer överens om huruvida avtalet ska upphöra eller inte får hyresvärden vända sig till hyresnämnden som avgör tvisten (12 kap. 49 § JB).

Hoppas du fick var på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Emilia NordströmRådgivare