När får man övningsköra med mopedbil?

Hej

Kan ett 13 årig barn övningsköra mopedbil under vuxens uppsikt inom inhängat område tex en trafikövningsplats för halkbana?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss med din fråga!

En mopedbil klassas i regel som Moped klass I. För att få köra en mopedbil måste man ha fyllt 15 år, samt ha ett körkort i klass AM. För att få övningsköra en mopedbil måste man vara 14 år och 9 månader. Dessutom krävs det ett giltigt körkortstillstånd, vilket innebär att man måste uppfylla vissa medicinska och personliga krav.

Det är således inte tillåtet att övningsköra privat när det rör sig om Mopedbilar, utan mopedutbildningen ska ske hos behörig utbildare.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Emma GuranderRådgivare