När får man veta vad man är misstänkt för?

Vi har anmält en person för bedrägeri och urkundsförfalskning. Den här mytomanen har fulanmält någon/alla på vårat företag som hämnd istället för att stå för det dom gjort . Vi vet inte för vad eller vilka som anmälts.polisen trakasserar nu oss som inte gjort någonting istället. Kan man få reda på vad idioten har hittat på? Mvh Anders

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledningsvis ska det konstateras att polisen har en skyldighet att utreda brott så snart det finns skäl att anta att brott begåtts enligt 23 kap. 1 § Rättegångsbalken. Det innebär alltså att om någon anmäler ett brott så har polisen en utredningsskyldighet.

När förundersökningen gått så långt att det finns en person som kan sägas vara "skäligen misstänkt" ska personen underrättas om detta när förhör hålls med denne, enligt 23 kap. 18 § rättegångsbalken. Det innebär alltså att för det fall det finns en person i ert företag som anses vara skäligen misstänkt för ett brott, så kommer hen att få reda på vad den är misstänkt för vid sitt första förhörstillfälle. Polisen måste alltså inte hålla förhör så fort någon är skäligen misstänkt men så snart ett förhör hålls har man rätt att få reda på vad man är misstänkt för.

Hoppas att du fick svar på din fråga annars är du alltid välkommen åter med ytterligare frågor.

Med vänliga hälsningar,

Fawzia HassounRådgivare