När försvinner betalningsanmärkningar om man har skuldsanering?

Hej jag inledde skuldsanering Augusti 2017 och har betalningsplan till Oktober 2021, när upphör kreditanmärkningarna?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

En betalningsanmärkning hos ett kreditupplysningsföretag ska försvinna senast fem år efter beslutet om skuldsanering(8 § 3 st kreditupplysningslagen). Eftersom din betalningsplan verkar vara kortare än fem år så kan den försvinna även i samband med att betalningsplanen tar slut, om uppgiften inte längre anses vara nödvändig att bevara.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Daniel SandströmRådgivare