FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis29/09/2021

När försvinner en prick från belastningsregistret?

Hej!

Min fråga är som följande:

År 2009 så vart jag dömd för ett ringa narkotikabrott och resultatet var endast dagsböter.

Idag, 2021 så vill jag nu ansöka till GMU (Grundläggande Militär Utbildning), Försvarsmakten har ju självklart en boll policy mot alla med en prick i belastningsregistret. Här kommer min fråga, när jag nu ansöker kommer jag då bli nekad eller är det fortfarande möjligt för mig då pricken borde vara borta vid detta laget

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilka brott ger prick i registret?Med en prick i brottsregistret menar man vanligtvis att man finns registrerad i det sk kallade belastningsregistret. I det registret registreras alla domar som en person har dömts till men också om man mottagit ett strafföreläggande från åklagaren eller en ordningsbot direkt av polisen. Hur länge en uppgift finns kvar i registret beror på vilken påföljd man ålagts. Uppgift om en bötespåföljd finns i regel registrerad i 5 år. Det framgår inte i din fråga vilken påföljd du fick, men för fängelsestraff försvinner "pricken" efter 10 år, och för böter försvinner den efter 5 år. I ditt fall har det gått mer än 10 år. Detta framgår av Lagen om belastningsregister § 17 p.1. Sammanfattningsvis är den troligen borta.

Vänligen,

Natalin KabroRådgivare