När gallras en uppgift om LOB i vägtrafikregistret?

Vid en utekväll för 2 år sedan,(-2018),fick en Lob.Fick aldrig någon rapport om detta hemskickad till mig från polisen.Men då jag av en anledning inhämtade registerutdrag från vägverket för 1 v.sedan,fick jag se att 1 händelse fanns rapporterad ,(Lob -2018).Transportstyrelsen skriveri utdraget att en Lob försvinner ur deras register efter 3 år men både här av er jurister och PP andra sidor har jag löst att den försvinner efter 2 år! Vad är det som gäller egentligen?? Detta ligger mig i fatet av olika orsaker.Finns det något jag kan göra.För om det är 2 år som gäller så är det ju preskriberat/ska inte finnas med i vägverkets register!!! Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämpliga regler finns i körkortsförordning (1998:980) och vägtrafikdataförordning (2019:382).

När gallras en uppgift om ett omhändertagande enligt lagen om berusade personer (LOB) i Transportstyrelsens vägtrafikregister?

När ett omhändertagande enligt lagen om berusade personer (LOB) sker ska Polismyndigheten anmäla detta till Transportstyrelsen om identiteten är fastställd (7 kap. 9 § 3 p. Körkortsförordning). En anteckning görs i vägtrafikregistret och kan bland annat påverka körkortstillstånd. En sådan uppgift är kvar i Transportstyrelsens vägtrafikregister i 3 år (Vägtrafikdataförordning, Bilaga 2.2).

Avslutningsvis

År 2019 kom en ny vägtrafikdatalag och en ny vägtrafikdataförordning. I den nya förordningen stadgas att uppgiften ska gallras tre år efter det att anmälan fördes in i registret.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Julia PerssonRådgivare