FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder19/04/2021

När gallras uppgifter om fängelsestraff?

Min ex dömdes för våldtäkt 2015 men han finns ej kvar på lexbase el MR koll. Försvinner den efter 5 år?

Han fick 2 år för våldtäkt o 3 mån för misshandel.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss med din fråga!

Svaret på din fråga går att finna i Brottsbalken (BrB) samt i Lagen om Belastningsregister.

Belastningsregistret innehåller uppgifter om en individ har ålagts straff för ett brott, samt vilken påföljd. Det är straffet i sig som påverkar hur länge uppgiften finns kvar i registret.

Våldtäkt är ett sexualbrott där man döms för fängelse i lägst två år och högst sex år (BrB 6 kap. 1 §). Brottet misshandel kan man dömas för högst fängelse i två år (BrB 3 kap. 5 §). I ert fall så har personen ifråga dömts till 2 års fängelse för våldtäkt, samt ytterligare 3 månaders fängelse för misshandel.

En uppgift om fängelsestraff ska gallras tio år efter den tilltalades frigivning (Lagen om Belastningsregister 17 § första punkten). Således, tio år efter att personen ifråga har avsuttit sitt fängelsestraff så försvinner denna uppgift ur belastningsregister.

Av den information som jag har fått, så borde uppgiften om fängelsestraffet bestå.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Emma GuranderRådgivare