När har arbetstagare rätt till semestersättning?

Jag är timanställd sedan 1/10-19 och och undrar om jag har rätt att få semesterersättning med 12 % utbetald varje månad. frågade min chef som svarade enligt följande: pga att du är timanställd och man måste ha jobbat ett år som timanställd för att få semesterersättning. Inget för semesterersättning är ifyllt på det skrivna avtalet. Du har rätt till semesterersättning efter mars månad år 2021.

Jag undrar nu om detta verkligen stämmer?

Mvh Karin

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Semesterförmåner regleras i semesterlagen. Alla arbetstagare har rätt till semesterförmåner som semesterledighet, semesterlön och semesterersättning enligt 1 § semesterlagen. Som timanställd har du inte automatiskt rätt till semesterledighet, däremot har du alltid rätt till semesterersättning.

Semesterlagen är tvingande till arbetstagarens förmån när det gäller rätt till semesterersättning vilket framgår av 2 § semesterlagen. Detta innebär att det inte går att ingå avtal som skulle inskränka på dina rättigheter som arbetstagare enligt semesterlagen. Även om din arbetsgivare hävdar att ni inte kommit överens om semesterersättning så har du alltså rätt till semesterersättning.

Semesterersättning ska motsvara minst 12 % av din lön. Utbetalning av semesterersättning kan ske varje månad i samband med din lön och ska då redovisas tydligt i din lönespecifikation. Det går också att få din semesterersättning i slutet av varje år. Om din anställning skulle upphöra ska semesterersättning betalas ut senast en månad efter anställningens upphörandet enligt 30 § semesterlagen.

Sammanfattningsvis

Som arbetstagare behöver man inte ha jobbat ett år för att ha rätt till semesterersättning. Du har precis som alla andra arbetstagare rätt till semesterersättning från dagen du börjar arbeta. Även om ni inte kommit överens om semesterersättning har du rätt att få semesterersättning som motsvarar minst 12 % av din lön.

Hoppas du fick svar på din fråga, tveka inte att höra av dig till oss igen!

Med vänliga hälsningar,

Narin MelazadeRådgivare