När har en inneboende rätt att vistas i lägenheten för att packa?

Har ett inneboende som skall komma och packa sina personliga föremål inför flytt, undrar har inneboendet rätt att vara i längdherrarnas och packa saker när hyresvärden inte är hemma?

Och vad har vi för rätt att ställa krav på inneboendet som skall flytta.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Om avtalet fortfarande löper, ex. under uppsägningstiden, så har din hyresgäst samma rätt att vara i lägenheten som innan uppsägningen. Om avtalet har gått ut får ni tillsammans komma överens om när saker ska hämtas.

De krav hyresvärden kan ställa är att hyresgästen ska lämna bostaden i tid och ersätta skador och liknande på bostaden, samt övriga villkor som kan finnas i ert avtal.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Rebecca AxelssonRådgivare