FrågaFAMILJERÄTTBodelning17/04/2021

När har en ny partner rätt till ens hus?

Hej jag och min ex fru köpte en radhus tillsammans 17 år sen. Vi separera 2014 och jag köpte hennes 50%.Nu jag är ägare 100% den sista 7 år, vad gäller om en kvinna flyttar hos mig vid separation;

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Svaret regleras i sambolagen (SamboL) samt äktenskapsbalken (ÄktB).

Som jag förstår din fråga undrar du vad som händer om en kvinna flyttar in hos dig som din partner efter det att du blivit ägare till 100% av radhuset. Ni skulle då ses som sambor (SamboL 1§). Detta innebär att bodelning sker ifall ni separerar, i denna ingår s.k "samboegendom" (SamboL 8§). Eftersom du blivit ägare av radhuset innan du träffade den nya kvinnan utgör det inte samboegendom och ingår därmed inte i bodelningen (SamboL 3§). Du skulle alltså få behålla radhuset utan att den nya kvinnan kan göra anspråk på det.

Om du och den nya kvinnan gifter er blir saken annorlunda. Då ska radhuset ingå i bodelning vid separation så länge ni inte skrivit ett äktenskapsförord om att så inte ska vara fallet (ÄktB 7:2 j. 10:1). Detta innebär att radhusets värde ska delas lika mellan er, då kan du köpa ut henne likt du gjorde med din f.d fru.

Sammanfattningsvis beror svaret på om ni är sambor eller gifta. Ifall ni är sambor kommer du få behålla radhuset vid separation. Är ni gifta kommer du, om inte äktenskapsord finns, behöva köpa ut henne.

Jag hoppas du fått svar på din fråga! Du är varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline.

Adam WinqvistRådgivare