När har jag rätt att begära ersättning för inkomstbortfall?

Hej! Jag har fått en dörr installerad och efter montaget upptäckte jag att man hade målat över små skador på karmen. Jag informerade säljaren och de erbjuder mig rabatt på ursprungspriset eller så byter de ut karmen

till en ny.

Jag vill att de ersätter mig med en ny karm men de innebär även att jag behöver ta ledigt från mitt arbete och då undrar jag om jag kan begära ersättning för inkomstbortfall?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Konsumentjänstlagen och påföljder

Jag tolkar din fråga som att felet på dörren beror på att en tjänst har utgjorts felaktigt, och därmed blir konsumenttjänstlagen (KTjL) tillämplig (1 § KTjL). Eftersom resultatet av tjänsten du har beställt är felaktig har du rätt till ett antal påföljder (9 § KTjL). Du har därmed möjlighet att kräva att näringsidkaren (säljaren) avhjälper felet, det vill säga byter ut den felaktiga karmen till en ny, så länge detta kan ske utan olägenheter eller kostnader för näringsidkaren som är oskäligt stora i förhållande till felets betydelse för dig som konsument (20 § KTjL).

Din möjlighet att få ersättning för inkomstbortfall följer av näringsidkarens eventuella skadeståndsskyldighet. Näringsidkaren är skyldig att ersätta konsumenten skada som denne tillfogas på grund av fel, om inte näringsidkaren visar felet beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid avtalets ingående och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit. (16 och 31 § § KTjL).

Hur du kan gå tillväga
Jag rekommenderar att du kontaktar säljaren, gärna skriftligt exempelvis via mail eller sms, och meddelar att du har rätt till ersättning för inkomstbortfall enligt lag.

Om företaget inte vill göra rätt för sig kan du göra en anmälan till den allmänna reklamationsnämnden (ARN). ARN kan ge en rekommendation för hur tvisten ska lösas. Handläggningstiden brukar dock tyvärr vara ganska lång. För mer information om hur du kan göra en anmälan klicka här.

Du kan också upprätta en stämningsansökan hos tingsrätten, att upprätta en ansökan kostar dock pengar och om du förlorar i tingsrätten kan du bli skyldig att betala motpartens rättegångskostnader. Jag rekommenderar därför att du försöker lösa tvisten genom ARN.

Jag hoppas du fick svar på din fråga och att situationen löser sig! Om det är något mer du undrar över är du varmt välkomna att ställa en ny fråga. Om du är i behov av fortsatt vägledning så kan du också kontakta en av Lawlines jurister (https://www.lawline.se/boka).

Med vänliga hälsningar,

Elin AndrénRådgivare