När har man rätt att vara tjänstleding och kan man få a-kassa under tiden?

Hej , jag funderar fråga min arbetsgivare om tjänstledighet på grund av familj problem som gör att jag har svårt att jobba i nuvarande ort jag befinner mig. Jag dessutom tänkt att flytta och prova annat jobb under det svara perioden för komma bort från allt. Samt vill jag inte förlora mitt jobb direkt . Kan min arbetsgivare neka det isåfall inte hur länge gäller tjänsteledighet samt får man A-kassa då man går på tjänsteledihet tills man hittat sig ny jobb ??? tack förhand

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har ingen lagstadgad rätt att ta tjänstledigt på grund av att du vill söka ett nytt jobb. Det är upp till arbetsgivaren om hen vill godkänna det eller inte.

Eftersom jag inte vet vad det är för familjeproblem du har är det svårt för mig att avgöra om du har rätt till tjänstledigt av den anledningen. Enligt 1§ lag (1998:209) om rätt till ledighet av trängande familjeskäl har man rätt att vara tjänstledig om skälet har samband med en sjukdom eller olycka och situationen kräver din omedelbara närvaro. Det ska alltså vara ganska starka skäl för att man ska ha rätt att vara tjänstledig på grund av familjeproblem. Antalet dagar som man har rätt till den typen av tjänstledighet kan begränsas beroende på vilket kollektivavtal du har enligt 2§ lag (1998:209) om rätt till ledighet av trängande familjeskäl.

Du måste i regel vara arbetslös för att ha rätt till A-kassa så det kan du tyvärr inte få om du är tjänstledig.

Lawline RådgivareRådgivare