FrågaSKATTERÄTTAvdrag30/07/2018

När har man rätt till avdrag för dubbelt boende och hur räknar man ut det?

Hej! Jag är arbetslös men har fått arbete på annan ort ( mer än 50 km som jag har för mig är gränsen för ersättning vid dubbelt boende ) och kommer att hyra rum och stå som inneboende. Jag ska hyra rum av en man som varit min särbo, men jag vill vara inneboende till en början i alla fall för att se hur och om det fungerar att bo under samma tak. Det är även 6 månaders provanställning på tjänsten jag ska börja på, varför situationen känns ganska osäker i stort och jag därför inte vill göra mig av med lägenheten jag har nu. Jag vet inte om det har någon betydelse rättsligt men jag har även hela min släkt här, och det är ett stort steg att helt släppa tryggheten. Jag undrar därför om jag har rätt att få avdrag för dubbelt boende och hur man räknar ut det?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Avdrag för dubbel bosättning regleras i 12 kap 19§ inkomstskattelagen (IL).

Kan avdrag för dubbel bosättning göras?

Det som krävs är att man flyttat till en ny bostadsort för arbete, man behåller sin bostad på tidigare bostadsort för sig själv, sin make, sambo eller familj. Man ska även övernatta på arbetsorten och avståndet mellan bostadsorten och arbetsorten ska vara längre än 50 km. Utifrån din beskrivning verkar det som du uppfyller kraven.

Vad får man dra av vid dubbel bosättning?

Det man får dra av för är utgifter för måltider, småutgifter och logi.

Avdrag för måltider och småutgifter får bara göras de dagar man övernattat på arbetsorten den första månaden, se 12 kap. 20§ IL. Detta avdrag kan göras på två sätt. Antingen genom den faktiska utgiftsökningen eller schablonbelopp. Om du inte har koll på exakt kostnad för måltider och småutgifter så kan du använda schablon. Detta räknas ut enligt 12 kap 21§ 2st 4p. IL. Kort sammanfattat innebär detta 69 kr per dag.

Avdrag för logikostnader medges med den faktiska bostadskostnaden på arbetsorten eller enligt schablon. Detta gäller bara om du inte hyr ut din bostad på den gamla bostadsorten (där du bor nu). Om du inte kan påvisa den faktiska bostadskostnaden görs det genom schablon. Detta innebär 115 kr per natt. För att avdrag ska kunna göras måste du fortfarande kunna bevisa att du övernattat på orten. För schablonavdraget behöver du dock inte visa att du haft några kostnader, de förutsätts.

Skatteverket nämner även att dessa siffror kan påverkas om man får förmåner från jobbet, exempelvis bostads- eller kostförmån.

Övrigt

Eventuellt uppfyller du även kraven för avdrag för tillfälligt arbete på annan ort vilket regleras i 12 kap 18§. Det är mer eller mindre samma krav. Avdrag för tillfälligt arbete på annan ort är mer beroende av arbetet och avdrag för dubbelt bosättning är beroende av bostads- och eventuell familjesituation. Avdrag för tillfälligt arbete på annan ort är aningen mer fördelaktigt när det gäller schablon vid utgifter för måltider och småutgifter då den sträcker sig till 115 kr per dag.

För vidare läsning rekommenderar jag varmt skatteverkets hemsida, se:

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2016.2/326324.html

Jag hoppas detta besvarar din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Isak ErikssonRådgivare