FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt08/06/2021

När har man rätt till en offentlig försvarare?

Dottern har blivit utsatt för husrannsakan men poliserna som utförde den sa vid flera tillfällen att hon inte var misstänkt för nåt De skulle beslagta allt det tekniska dvs. datorer, ipads, mobiler osv.

Hon har blivit stoppad ett flertal ggr i bilen för att hon har i umgängeskretsen personer som blivit dömda för narkotikabrott mm. och poliserna sa då att hon inte skulle umgås med dessa och att de (poliserna) ville skrämma henne till detta.

Kan hon få en offentlig advokat i detta läget?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det krävs att man är misstänkt för ett brott för att bli förordnad en offentlig försvarare

Som jag förstår dig, är din dotter inte misstänkt för något brott. Rätten till en offentlig försvarare regleras i 21 kap. 3a § Rättegångsbalken (RB). En förutsättning för att bli förordnad en offentlig försvarare är att man som huvudregel är misstänkt för ett brott som stadgar ett lägsta straff på sex månaders fängelse samt att man är anhållen eller häktad för det brottet. Den misstankegrad som rätten till en offentlig försvarare inträder, är när man är skäligen misstänkt. Skäligen misstänkt tillhör den lägre graden av misstanke och innebär att det finns konkreta omständigheter som med viss styrka talar för att personen har begått den gärning som misstanken avser. Om din dotter skulle vara skäligen misstänkt för något brott, har hon rätt att bli underrättad om den misstanken i ett förhör enligt 23 kap. 18 § RB. Samtidigt som hon blir underrättad om misstanken, har förundersökningsledaren också ett ansvar att informera om rätten till försvarare samt om den finns förutsättningar att bli förordnad en offentlig försvarare (12 § Förundersökningskungörelsen)

Som svar på din fråga så har din dotter inte rätt till en offentlig försvarare, vilket primärt beror på att hon inte är misstänkt för något brott. Därutöver krävs det också att hon som huvudregel är anhållen eller häktad för det brottet som hon är misstänkt för.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Malin HedlundRådgivare