När har man rätt till ersättning för sakskada?

Jag lånade ut bilen till pojkvännen. Han krockade med bilen och orsakade skador på 10-20.000:-

Jag har halvförsäkring på bilen och får då stå för lagning av skadorna själv.

Nu vill han inte betala för skadorna och jag undrar vad jag har för rätt att kräva pengar av honom för skadorna?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga

Regler kring skadestånd regleras i skadeståndslagen (SKL)

Den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar sakskada ska ersätta skadan (2 kap. 1 § SKL). Det krävs då alltså att din pojkvän hade uppsåt med skadan, att han "menade" att köra den i diket. Du har även rätt till ersättning om han krockade bilen på grund av vårdslöshet. Att han var vårdslös innebär exempelvis att han kollade på mobilen när han körde eller att han körde för fort, helt enkelt att han var oaktsam när han körde fordonet.

Inträffade skadan istället på grund av att han till exempel försökte undvika ett stort djur som hoppade framför bilen tyder det på att han inte var vårdslös. Under sådana omständigheter har du inte rätt till ersättning.

Alltså: Om din pojkvän kraschade bilen på grund av att han hade uppsåt eller var vårdslös så har du rätt till ersättning från honom. Handlar det om en olycka, som inte berodde på din pojkväns oaktsamhet, har du som utgångspunkt inte rätt till ersättning.

Hoppas detta gav svar på din fråga. Har du några följdfrågor är du välkommen att återkomma med dem.

Med vänlig hälsning

Axel HelgessonRådgivare