När har man rätt till tjänstledighet?

Tjäntledighet som medföljare

Hej! Min utländska partner har fått jobb inom FN och jag vill givetvis ta tjänstledigt för att följa med honom till hans stationeringsort. Kan inte hitta detaljer kring om jag har rätt till tjänstledighet eller ej. (Han är inte svensk medborgare och har inte bott i Sverige). Kan ni svara på detta?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag har förstått din fråga rätt vill du flytta med din partner och undrar om du i så fall har rätt till tjänstledighet under tiden.

Att vara tjänstledig innebär att man får ledigt från sitt arbete utan betalning. Enligt studieledighetslagen har man rätt till tjänstledighet när man ska studera. Det kräver dock att man varit anställd hos sin arbetsgivare de senaste sex månaderna eller att man varit anställd i minst 12 månader de senaste två åren. Däremot finns det inte någon lag som säger att man har rätt till tjänstledigt för att prova på ett nytt arbete. Inte heller semester är ett skäl för tjänstledighet. Dock har man alltid rätt till tjänstledighet om man vill testa på att driva egen näringsverksamhet. Även detta kräver att man varit anställd hos sin arbetsgivare i minst sex månader.

Det finns tyvärr ingen lag som säger att du ska ha rätt till tjänstledighet för att flytta med din partner. Med detta sagt kan du ju ändå ställa frågan till din arbetsgivare, kanske är det så att du blir beviljad tjänstledighet ändå. Om det finns ett kollektivavtal på din arbetsplats kan det vara så att frågan om tjänstledighet hanteras där.

Hoppas att du fått svar på din fråga! Om inte är du varmt välkommen att vända dig till oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Amanda Boqvist ThielRådgivare