När har man rätt till tjänstledighet för studier?

Hej. Jag är fast anställd och har arbetat heltid hos min arbetsgivare i ca 2,5 år. Jag skulle nu vilja studera naturkunskap 2 på folkuniversitet för att komplettera mina betyg, kursen kommer vara på ca 25% studietakt. Jag undrar om jag har rätt till att ansöka om studieledighet en dag i veckan?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga berör lag om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning.

Varje person som varit anställd i 6 sammanhängande månader eller totalt 12 månader under de senaste 2 åren har rätt till ledighet (3 paragrafen lag om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning).

Rätten till ledighet kan ändras i ett kollektivavtal, om din arbetsplats är bundet av ett sådant avtal rekommenderar jag att du hör efter med facket i första hand. (2 paragrafen tredje stycket lag om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning).

När man ansöker om tjänstledighet för studier så har arbetsgivaren rätt att skjuta på ledigheten under vissa omständigheter, så som att ansökan kommer för nära inpå startdatum och om tjänsten man lämnar är problematisk att fylla exempelvis. (4 paragrafen lag om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning)

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning

Klara ZethraeusRådgivare