FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott10/01/2021

När har polisen rätt att återkalla ditt körkort?

Hej! Var påväg till jobbet häromdan när jag fick sladd med bilen då jag skulle bromsa för en bil lite längre fram som svängde ut i min fil, jag åkte in i mitträcket och sedan ner i diket på andra sidan. Det var snö och halt, låg i ungefär 85km/h på en 120km/h sträcka. Ingen annan bil var inblandad och jag klarade mig utan några skador. Bilen fick bärgas och räddningstjänsten kom för att stänga av ena filen då bilen skulle bärgas. Även polisen kom, dem kollade reg numret på bilen. Dom kollade inte körkort eller annat. På polisens hemsida stod det "polisen är nu klar på platsen. Det finns ingen misstanke om brott och ingen person har skadats.". Jag undrar nu om det är så att det skulle bli fråga om att dra in körkortet? Har inte gjort mig skyldig mot något brott, var nykter och drogfri och körde inte för fort. Höll inte på med telefonen, hade bara otur. Har jag något att vara orolig för?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor om återkallelse av körkort m.m. regleras i körkortslagen (1998:488) (KörkortL). I 5 kap. 3 § KörkortL stadgas de grunder polisen kan åberopa för att ha rätt att återkalla ditt körkort. Där framgår det bl.a. att du antingen måste gjort dig skyldig till grov vårdslöshet i trafik, rattfylleri, kört mot rött ljus, underlåtit att iaktta stopplikt m.m. Som det framgår av dina uppgifter var det enbart en olyckshändelse och otur som föranledde olyckan, samt att du varken körde för fort eller onykter varpå ingen grund för ex. grov vårdslöshet bort föreligga. Frågan skulle däremot kunna uppstå kring vilken grad av försiktighet en förare bör iaktta vid halka och snö, men då du körde 35 km/h under hastighetsbegränsningen är min slutsats att du iakttagit den försiktighet som erfordras, men jag vet dock inget mer exakt om varken väderförhållanden eller väglag för den dag olyckan inträffade varför jag inte kan ge dig några garantier.

Jag kan som sagt inte uttala mig med hundra procent säkerhet om du inte har något att oroa dig för men min bedömning är att ingen grund för återkallelse av körkortet föreligger, varför det bör te sig osannolikt ifall det ändå skulle ske. Utöver att återkalla körkortet kan polisen utfärda varningar (se 5 kap. 9 § KörkortL) men det sker i sådana fall på samma grunder som återkallelse (se 5 kap. 3 § KörkortL) varför min bedömning även angående detta är densamma.

Hoppas detta besvarade din fråga och om inte är du varmt välkommen att höra av dig igen.

Bästa hälsningar,

Hanna Törnsén FredrikssonRådgivare