FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt27/01/2022

När har polisen rätt att kräva att jag legitimerar mig?

Hej! jag har en fråga angående att jag vart stoppad i natt efter att jag hade kommit hem med natt tåget,, jag hade precis klivit av tåget 02.00 för att gå hem & sova men då bad polisen mig att stanna & frågade efter leg på mig & frågade vart jag hade varit & allt... har dom rätt till att göra det när man inte har nån anmälan på sig eller inte ens gjort nått brott?? för dom sa att jag hade kollat på dom & ökat farten sedan men enligt mig min normala promenad fart, dom var redan på station när vi anlände

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns egentligen ingen generell regel som säger att man alltid behöver kunna identifiera sig inför polisen. Om polisen däremot har skäl att misstänka att du varit inblandad i något brottsligt har de rätt att kontrollera din identitet. I frågan belyses därmed 14 § polislagen gällande politisering, med andra ord en polismans rätt att under vissa förutsättningar omhänderta en okänd person för identifiering.

Identitetskontroll av polis

Till polismyndighetens uppgifter hör att förebygga, förhindra och upptäcka brottslig verksamhet. De ska även ingripa när störningar i den allmänna ordningen och säkerheten har inträffat, (2 § polislagen). När en polis utför sitt arbete ska hen ingripa på ett sätt som är försvarligt med hänsyn till situationen och omständigheterna i övrigt, (8 § polislagen).

Om polisen träffar på en okänd person och har särskild anledning att tro att hen är efterspanad eller efterlyst får polisen omhänderta personen om det skulle finnas anledning att misstro personens identitet på plats, för att säkerställa identiteten, (14 § polislagen). I samband med ett gripande, omhändertagande eller avlägsnande får poliser även kroppsvisitera personer för att säkerställa deras identitet (19 § polislagen).

Vad innebär "särskild anledning att anta"?

Enligt doktrin kan särskild anledning att anta vara att personen saknar legitimation och personens utseende överensstämmer med ett givet signalement på en efterlyst person. Att en persons utseende överensstämmer med ett signalement är dock inget generellt krav. Vad särskild anledning innebär kan alltså vara olika beroende på vilken situation det gäller. Saknar polisen däremot särskild anledning att anta att du skulle vara efterspanad eller efterlyst, saknas även lagstöd för att polisen skulle kräva att du legitimerar dig för dem.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra MadsenRådgivare