När inleds en skilsmässa?

Hej

När man skickat efter "personbevis skilsmässa" hos skatteverket, innebär det då per automatik att skilsmässan är igång?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag hänvisa till äktenskapsbalken (ÄktB).

När inleds skilsmässan?

Skilsmässan inleds då tala om äktenskapsskillnad väcks. Detta ska göras vid tingsrätten i den ort där någon av makarna har hemvist (14 kap. 3 § ÄktB). Om båda makarna är överens kan de ansöka tillsammans, och i annat fall sker ansökan genom stämning (14 kap. 4 § ÄktB). Denna dag då ansökan om äktenskapsskillnad inkommer till tingsrätten kallas för den kritiska tidpunkten. Det är vid denna tidpunkt man "fryser" makarnas egendomsförhållanden för att avgöra vad som ska ingå i bodelningen (9 kap. 2 § ÄktB).

När ansökan om äktenskapsskillnad skickas in kan tingsrätten begära personbevis för makarna. Dessa kan man begära ut hos Skatteverket. Att du har begärt ut personbevis från Skatteverket innebär alltså inte att skilsmässan per automatik "är igång" utan det krävs en ansökan om äktenskapsskillnad hos tingsrätten.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga! Mvh,

Emma JohannessonRådgivare