När inträder preskription på arv?

Kan min man få ut sitt arv efter sin far han gick bort 23.02-2019 och vid tidpunkten gjorde vi inget anspråk på arvet efter hans far.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Huvudregeln vid preskription av arv är att den sker tio år efter dödsfallet, eller om rätten till arv inträder senare, tio år från denna tidpunkt. Preskription inträder om arvingen inte gjort sin rätt gällande (se 16 kap. 4 § ärvdabalken). Preskription av arvet innebär att arvingen förlorar sin rätt att kräva ut arvet (se 16 kap. 7 § ärvdabalken).

Vid vissa särskilda fall gäller emellertid andra preskriptionstider. Om Skatteverket har kungjort om arv enligt 16 kap. 1-3 §§ ärvdabalken måste arvingen göra sin rätt gällande inom fem år från dagen då kungörelsen skedde. Skatteverket kan även förelägga en arvinge att göra anspråk på ett arv. Om detta sker måste arvingen göra sin rätt gällande inom sex månader från det att hen delgavs föreläggandet (se 16 kap. 5 § ärvdabalken).

Det är alltså inte för sent för din man att göra anspråk på ett arv där arvlåtaren gick bort för cirka två och ett halvt år sedan. Din mans rätt till arvet har inte preskriberats.

Hoppas att detta gav svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Ted WinströmRådgivare