FrågaARBETSRÄTTSjuk 31/12/2020

När kan arbetsgivare begära in sjukintyg?

Hej. Min arbetsgivare begär sjukintyg från dag 2 på min sjukskrivning. Jag fick ett sms på morgonen. Sjukdomen är ej corona relaterad. Orsaken beskrevs som att jag varit borta mycket sista tiden. Jag har vabbat 5 dagar och varit sjuk 5 dagar sista 1.5månaden. Är detta nått man kan begära som arbetsgivare under rådande omständigheter i världen? Det är omöjligt för mig att fixa ett läkarintyg samma dag som frågan kommer.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En arbetsgivare kan kräva sjukintyg enligt 2§ lag om sjuklön. Detta krav kan även regleras i kollektivavtal. Sjuklöneperioden börjar den första dag då arbetstagarens arbetsförmåga är nedsatt pga. sjukdom och de därpå följande tretton kalenderdagarna i sjukperioden (7 § lag om sjuklön). Om sjukskrivningen är längre än sju kalenderdagar ska arbetstagaren lämna ett sjukintyg till arbetsgivaren för att styrka nedsättningen av arbetsförmågan (8 § andra stycket lag om sjuklön). Sjukintyg ska alltså lämnas på den åttonde dagen.

Under våren införde Försäkringskassan tillfälliga regler för att begära in läkarintyg för sjukpenning och ersättning för vab. Från och med den 1 november gäller dock tidigare regler för sjukintyg. 10a § lag om sjuklön upphävdes genom lag 2020/190 och kommer återigen att träda i kraft i maj 2021. Där stadgas det att under förutsättning att det föreligger särskilda skäl får arbetsgivaren kräva sjukintyg tidigare än på den åttonde dagen. Exempel på särskilda skäl kan vara att arbetstagaren haft många korta sjukdomsfall under en begränsad tid utan läkarkontakt och utan att det föreligger kronisk sjukdom. Om arbetstagaren utan godtagbart skäl inte lämnar ett sjukintyg, är arbetsgivaren inte skyldig att utge sjuklön för den del av sjuklöneperioden som intyg saknas. I ditt fall är det sannolikt att förutsättningarna inte är uppfyllda, då det rör sig om mindre på varandra följande sjukdagar.

Förstår att allting kan vara komplicerat på grund av den rådande pandemin, om du har ytterligare frågor finns vi här.

Med vänlig hälsning,

Philip StockerRådgivare