FrågaKÖPRÄTTKöplagen22/11/2020

När kan det röra sig om dolda fel?

Hej jag hittade en bil av årsmodell 2007 på köp bytt sälj sida på Facebook och fick den till en bra pris tankerna var att köpa den och sälja den vidare för att känna några tusenlapp .

Ägaren skrev i annonsen att bilen funkar bra och inte finns något fel förutom några bussningar behöver lagas . Jag åkte ditt och kollade bilen ,provkörde bilen märkte att den har tragit lite åt vänster då frågade jag varför det drar åt vänster då säger han att det är på grund av bussningar som behöver bytas . Och jag köpte den endå och körde bilen hem 150km och bilen gick som det ska kom hem utan någon problem . Har tvättad den gjorde rent den , har pendlat med bilen . Då när jag har fått ägarbytepapret la ja ut den på köp byt sålj sida på Facebook och skrev va förra ägaren har sagt till mig att stabilisatorstag, bussningar och en framvagninställning kan behövas göra.

Då fick jag en som var intresserad att komma titta på bilen , han kom har tittat på bilen fick provköra den hittade mer felet än det jag har skrivit då kom vi överens för 16500kr och priset jag skrev i annons var 23500kr han fick den för 16500kr på grund av felet han hittade vi skrev ägarbytepappret jag postade den samma dag .

Dagen efter ringer han mig och vill lämna tillbaka bilen då han hittade mer felet som jag inte visste heller om det . Det jag visste om felet har jag skrivit annons .

Nu vill han polisanmäla , ta det via domstol

Vilka rätt har jag ?? Har han rätt att häva ett bilköp som är privat gjor

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller köp mellan privatpersoner är köplagen tillämplig. När man köper en vara ska denna stämma överens med vad köparen med fog kunnat förutsätta (17 § Köplagen). Köparen har dock en skyldighet att undersöka varan innan köpet, om säljaren uppmanar till detta. Undersöker köparen inte varan kan hen inte heller åberopa fel som vid undersökningstillfället bör ha upptäckts, om detta är något som säljaren uppmanat till (20 § Köplagen). Här utgår man från vad en helt normal person bör upptäcka vid en undersökning. Det är viktigt att poängtera att det inte finns någon skyldighet att undersöka varan om säljaren inte uppmanar till detta. Har man däremot undersökt varan får man därefter inte åberopa fel som man bör ha upptäckt. I ditt fall har köparen undersökt bilen och även då hittat mer fel än du vetat om från början. Dessa fel kan köparen då inte åberopa i efterhand för att till exempel häva köpet.

Nu förekom det ännu mer fel som köparen upptäckt dagen efter köpet, detta kan vara s.k. dolda fel. Det är säljaren som svarar för fel som fanns vid tidpunkten för riskövergången även om felet visar sig först senare (21 § Köplagen). Det är i sådana fall du som skulle stå för detta fel. Nu har köparen undersökt bilen innan köpet, om dessa fel som han nu åberopar är någonting han bör ha upptäckt vid en sådan undersökning har han som sagt inte rätt att nu i efterhand hävda att bilen är felaktig. Det är i sådana fall fel av den art att han bör upptäckt det vid en undersökning. Är det inte sådana fel som bör ha upptäckts, kan det således vara dolda fel som du som säljare blir ansvarig för. Det hela beror helt enkelt på vilka sorts fel det är han åberopar.

Sammanfattningsvis beror det hela på vilka fel det är han hävdar att bilen är behäftad med. Är det fel som han bör ha upptäckt vid den undersökning han gjorde innan köpet så är detta inte någonting han senare kan åberopa. Är det istället sådana fel som en vanlig person inte kan upptäcka vid en sådan undersökning kan det anses som ett dolt fel och det är säljaren som svarar för.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Isabelle EngströmRådgivare