FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt09/08/2019

När kan en lagfart förklaras vilande?

Hej! Mina frågor gäller "lagfart"

Vad betyder det när en lagfart har noteringen "vilande"?

Hur länge kan den vara vilande?

Ändras eller tas noteringen om "vilande" bort när köpesumman är betald?

Fått kopia från Inskrivningsmyndigheten där beslutet är att ansökan har förklarats vilande.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Olika regler kring lagfart finns i 20 kap jordabalken. Enligt 20 kap 1 § jordabalken ska alla som förvärvat en fastighet söka lagfart (inskrivning av förvärvet), och detta ska ske inom 3 månader från det att köpekontraktet upprättades enligt 20 kap 2 § jordabalken. Det finns i 20 kap 6 § jordabalken uppräknat de fall då en ansökan om lagfart ska avslås.

Föreligger ingen av de omständigheterna som gör att ansökan om lagfart kan avslås, gäller att lagfarten kan förklaras vilande om någon av omständigheterna i 20 kap 7 § jordabalken är uppfyllda. De omständigheter som gör att en lagfart förklaras vilande är främst om det är oklart huruvida förvärvet av fastigheten gått rätt till, eller om något fattas i din ansökan om lagfart. Det finns ingen tidsfrist för hur länge en lagfart kan stå som vilande, men du kommer få en möjlighet att komplettera din ansökan med det som fattas av Inskrivningsmyndigheten.

Viktigt att poängtera är dock att du med vilande lagfart fortfarande kan söka inteckning i din fastighet och i teorin sälja fastigheten vidare, även om det blir svårt att bevisa att du är ägare med en vilande lagfart.

Du får helt enkelt invänta Inskrivningsmyndighetens beslut och komplettera din ansökan med det de ber dig om.

Hoppas mitt svar hjälpt dig!

Lawline RådgivareRådgivare