När kan jag börja övningsköra efter indraget körkort?

Körde 144km/h på en 70 väg och blev av med körkortet på plats, fick precis hem brevet att det blev 6 månader spärrtid. Jag hade prövotid och vet att jag måste göra om alla tester men undrar hur tidigt kan jag börja övningsköra. Läste online att man kan få sitt körkortstillstånd 2 månader innan spärrtiden går ut. Betyder det att jag kan börja övningsköra 2 månader innan straffat är slut

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har förstått det helt rätt. För att kunna få ett nytt körkort måste spärrtiden ha gått ut (5 kap. 13 § körkortslagen). Innan man kan få ett nytt körkort måste man dessutom ha fått körkortstillstånd och sedan klarat förarprovet (5 kap. 14 § 1 st. körkortslagen). Ansökan om körkortstillstånd kan göras tidigast sex månader innan spärrtiden går ut. Tillståndet kan dock inte beviljas förrän två månader innan spärrtiden går ut. När man har fått ut sitt körkortstillstånd så är man fri att börja övningsköra när man vill. Det innebär alltså att du kan börja övningsköra två månader innan straffet är slut, så länge du har fått ditt körkortstillstånd.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Alva LindsjöRådgivare